Jak wymienić dętkę rowerową.
Sprawdź jak samodzielnie wymienić dętkę rowerową. Pokazujemy jak wymienić dętkę w tylnym kole. Krótki i praktyczny poradnik.
Krok 1. Przygotuj koło do naprawy
1. Zdejmij koło z roweru, jeśli jest to koło tylne na kasecie zmień przełożenie na najmniejszą zębatkę. Aby ściągnąć koło należy odkręcić szpilkę mocującą koło lub odkręcić nakrętki jeśli nasz rower takie posiada. Następnie delikatnie odciągnąć wózek przerzutki do tyłu i delikatnie wysuwamy koło z haków ramy.
- Zmień przełożenie tylnego koła na najniższe
- Delikatnie wysuń koło z haków
2. Jeśli opona jest napompowana spuść z niej powietrze
- Jeżeli masz wentyle Schradera (samochodowe) wetknij w wypust w wentyla cienki szpikulec.

Spuść powietrze z koła
- Jeżeli masz wentyle typu Presta, odkręć nieco zaworek i naciśnij go.
- Odkręć zawór Presta
- Naciśnij aby spuścić powietrze
Uwaga: Po napompowaniu dokręć zaworek. Podczas jazdy zaworek musi być zamknięty.
Krok 2. Zdejmij oponę.
1. Zaczynając od wentyla , naciśnij ściankę kciukami i podważ oponę, żeby zsunęła się z obręczy. Nie używaj łyżek jeśli nie jest to konieczne
2. Jeśli nie uda ci się zdjąć opony palcami spróbuj użyć łyżek. Wsuń łyżkę wypukłą stroną do góry, między boczną powierzchnie
3. Podważ oponę łyżką, aż obrzeże opony wyskoczy z obręczy, wsuń następną łyżkę w odległości 3-4 szprych, trzecią łyżkę wsuń pod krawędź opony i przesuń wzdłuż koła.
- Podważ pierwszą łyżkę oponę i wsuń kolejną w odstępie
- Włóż trzecią łyżkęi przesuwaj wzdłuż koła.
Uwaga: używaj tylko łyżek z mocnego tworzywa, unikaj łyżek stalowych zwłaszcza do obręczy aluminiowych.
Krok 3. Wyjmij dętkę.
1. Kiedy już zdjęliśmy oponę z obręczy koła możemy wyjąć dętkę zaczynamy od wyjęcia wentyla z otworu obręczy.
- Wyjmij ostrożnie wentyl.
- Wyjmij dętkę z opony zaczynając od strony wentyla.
Krok 4. Sprawdź stan opony oraz koła.
Gdy już mamy wyjętą dętkę sprawdzamy wnętrze opony czy nie ma w niej żadnych ciał obcych które mogą uszkodzić dętkę, sprawdzamy także stan obręczy czy nie ma żadnych uszkodzeń.
Krok 5. Załóż nową dętkę.
1. Wybierz dętkę która będzie pasowała do Twojego koła. Przechodzimy do założenia nowej dętki, przed założeniem dętki lekko ją pompujemy żeby nabrała kształtu.
- Wybierz dętkę do Twojego koła
- Napompuj tak aby nabrała kształtu
2. Po wstępnym napompowaniu dętki zaczynamy proces umieszczenia jej w kole, zaczynając od wsunięcia wentyla w otwór w obręczy umieszczamy dętkę w oponie

Włóż dętkę w koło zaczynając od umiejscowienia wentyla w otworze.
Uwaga: wiele współczesnych opon ma bieżnik kierunkowy dlatego przed założeniem opony na koło sprawdź kierunek bieżnika opony.
Krok 6. Załóż oponę.
1. Zakładanie opony zaczynamy od założenia jednego brzegu opony następnie nasuwamy drugi brzeg opony na obręcz kola wciskając kciukami brzeg opony do środka obręczy, przesuwając stopniowo ręce wzdłuż opony naciągamy ją na obręcz.

Załóż oponę na koło.
2. W końcowej fazie zakładania może się zdarzyć że nie będziemy już mogli nałożyć ostatniego fragmentu opony na koło, możemy wtedy spuścić nieco powietrza z dętki jeśli to nie pomorze możemy użyć łyżki żeby podważyć rant dętki i naciągnąć ostatni fragment dętki.
3. Gdy opona z dętką jest już założona zaczynamy pompować koło jednocześnie obserwując czy opona jest dobrze spasowana z obręczą możemy delikatnie ją ugniatać i ściskać boki opony aby ranty dobrze osadziły się na obręczy koła.

Podczas pompowania monitoruj ułożenie opony w kole.
Krok 7. Załóż koło i ciesz się jazdą.
Należy wsunąć koło między tylny trójkąt ramy następnie zahaczyć łańcuch o najmniejszą koronkę kasety jednocześnie odchylając wózek przerzutki do tylu umieścić końce osi piasty na haki tylnego trójkąta.
Sprawdzamy czy koło osadzone jest równo i solidnie, jeśli tak to należy zabezpieczyć koło zaciskiem lub nakrętką którą odkręcaliśmy podczas demontażu koła.
Pamiętaj: dokręcając oś piasty nie używaj zbyt wielkiej siły, koło powinno być dokręcone na tyle mocno żeby nie było żadnych luzów podczas poruszania nim na boki, ale zbyt duży docisk spowoduje że koło nie będzie obracało się swobodnie oraz może dojść do uszkodzenia łożysk w piaście